Het is u wellicht niet ontgaan…
Sinds het ontslag van wethouder Theo Geldens is er sprake van een crisis.
Crisis met betrekking tot het college én de raad.
Vanaf deze plek op onze site houden wij u, de inwoner en kiezer volledig op de hoogte.
Noodzakelijk omdat bepaalde zaken dit onderwerp aangaande afgehandeld worden buiten het zicht van de inwoners. Volksvertegenwoordiging dient ten alle tijden in het openbaar uitgevoerd te worden….Achterkamertjes is not done in het nieuwe “bestuur-model”!
Tevens melden wij, met trots, hoe diverse organisaties in én buiten Valkenswaard het vele werk van wethouder Theo Geldens waarderen! Dit geeft wat ons betreft Helder en Gedreven aan dat met het ontslag een méér dan capabele bestuurder voor Valkenswaard ( tijdelijk) niet meer inzetbaar is.
Ontwikkeling starterswoningen Locatie “de Graver” vertraagd!
” Starters verbijsterd door verscheuren koopcontract “.
(bron: ED)
Naar aanleiding van een artikel in het ED ( zaterdag 26 oktober ) waarin melding wordt gemaakt van een vertraging bij het bouwproject op de voormalige locatie “de Graver” aan de Kerstroosstraat in het Gegraaf door de ontwikkelaar ontvangen wij diverse vragen hieromtrent.
Om uit “eerste hand” de echte feiten m.b.t. het BIBOB traject onder verantwoording van de burgemeester kenbaar te maken publiceren wij met toestemming van de briefschrijver, de Hr. Leemans de brief gericht aan de raadsleden.
Uitdrukkelijk willen wij, mede namens de makelaar melden dat het ambtelijk apparaat geen blaam betreft m.b.t. hetgeen in de brief is vermeld!
Hieronder vindt u de volledige brief.
H&G zal hier zeker op terugkomen op de wijze die u van ons gewend bent.
Aan: leden Gemeenteraad gemeente Valkenswaard
d.d. 29 oktober 2024
In het Eindhovens Dagblad van zaterdag 26 oktober 2024 heeft u ongetwijfeld het artikel gelezen met als titel: ‘Starters verbijsterd door verscheuren koopcontract’. Aangezien ook mijn naam in dat artikel vermeld wordt, hecht ik eraan u juist en volledig te informeren en te voorzien van mijn perspectief op dit dossier. Zoals vaak namelijk is een krantenartikel in het Eindhovens Dagblad tendentieus, eenzijdig en staat het vol feitelijke onjuistheden.
Op 28 juli 2023 is door mijn opdrachtgever in deze, Bureau Aard Vastgoed BV, een complete aanvraag ingediend voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor de bouw van 22 woonappartementen en een maatschappelijke ruimte aan de Kerstroosstraat 20 (De Graver).
Daar is overigens op dat moment al een traject van bijna 2 jaar aan goed en constructief overleg met de ambtenaren en verantwoordelijke wethouders aan voorafgegaan waarbij reeds op 18 maart 2021 (!) de eerste Bibob vragenlijst ingevuld en wel bij de gemeente is ingediend.
Op 14 september 2023 wordt op verzoek van de gemeente voor de tweede keer een Bibob vragenlijst ingevuld en ingeleverd. Na ruim drie maanden radiostilte wordt door de gemeente om nadere informatie gevraagd, hetgeen prompt, te weten op 4 januari 2024 door de ontwikkelaar wordt verstrekt. Pas 5 maanden (!) later, te weten op 5 juni 2024 wordt door de gemeente gemeld dat zij dan pas net het LBB (Landelijk Bureau Bibob) inschakeld hebben.
Het LBB is een speciaal opgericht bureau waar onder meer gemeentes gebruik van kunnen maken voor Bibob toetsingen. Dit bureau beschikt over een groot scala aan faciliteiten en informatievoorzieningen en bevoegdheden om de toetsing efficiënt en doeltreffend te kunnen uitvoeren. Anders dan de gemeente heeft dit bureau bijvoorbeeld ook toegang tot gegevens van de belastingdienst, Fiod enz. En belangrijk: het LBB moet een toetsing binnen 8 weken uitvoeren. Op 6 augustus 2024 laat de gemeente weten dat het LBB positief heeft gereageerd en dat de seinen op groen staan. Maar dan heeft de weg die de gemeente (lees: de verantwoordelijke bestuurder, te weten de burgemeester) in het kader van Bibob heeft gekozen, inmiddels ook al bijna een jaar (!!) geduurd.
Helaas was hiermee deze klucht nog niet ten einde. Het simpelweg plaatsen van een handtekening door de burgemeester onder een laatste document (te weten de anterieure overeenkomst die reeds eind oktober 2023 ondertekend door de ontwikkelaar retour is gezonden aan de gemeente) benodigd voor het afgeven van de ontwerpbeschikking voor de omgevingsvergunning, moet vervolgens wederom 10 weken (!) duren.
Op 17 oktober j.l. wordt dan eindelijk de ontwerpbeschikking gepubliceerd. Al met al zijn we nu dus ruim 14 maanden verder na het indienen van een complete bouwaanvraag. Ik ben inmiddels ruim 30 jaar (nieuwbouw)makelaar en heb vele verkooptrajecten begeleid maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. En hopelijk bent u het met mij eens dat als we dit normaal gaan vinden, we met name de starters op de woningmarkt volledig in de kou laten staan.
In het artikel in het ED wordt melding gemaakt dat de kopers van het plan De Graver ‘plots’ met de ontbinding werden geconfronteerd en dat ‘ze (lees: ‘de ontwikkelaar’) er blijkbaar zelf voor hebben gekozen om die info niet met de kopers te delen’. Dit is pertinent onjuist.
Reeds bij het ondertekenen van de koopovereenkomsten zijn alle kopers er in een persoonlijke afspraak met mij op gewezen dat er – zoals overigens altijd – een ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst is opgenomen waarbij niet alleen de ontwikkelaar maar ook de kopers op enig moment kunnen ontbinden als er niet binnen een redelijke termijn een omgevingsvergunning is verleend. In het vervolgtraject zijn alle kopers op meerdere malen door mij per mail geïnformeerd over de ongekend traag verlopende procedure. Zij wisten aldus wel degelijk dat de deadline in gevaar zou komen als de procedure te lang zou gaan duren.
Op 27-5-2024 heb ik als makelaar aan de burgemeester per mail een brandbrief verzonden dat door de trage Bibob afhandeling, kopers in de problemen zouden gaan komen. Zie mijn mail in de bijlage. Dus de burgemeester kan daarom niet stellen dat hij niet op de hoogte was van de grote urgentie en het feit dat dit schade tot gevolg zou gaan hebben.
Ook door de ontwikkelaar zijn gedurende de procedure meerdere brandbrieven naar de gemeente verzonden waarin dringend verzocht wordt om voortgang in het kader van de vergunningverlening om daarmee anders onvermijdelijke financiële consequenties voor de kopers te voorkomen. Helaas wordt hierop niet gereageerd. Het gevolg is een ontbinding van de koopovereenkomsten.
Ik wil hier duidelijk benadrukken dat ik en ook de projectontwikkelaar voorstander zijn van een Bibob toetsing omdat hiermee dubieuze partijen buiten de deur worden gehouden. Echter in dit geval is door de burgemeester gekozen voor een onnodig lange en daardoor onzorgvuldige weg. In plaats van direct al in september 2023 het LBB in te schakelen is de burgemeester zelf begonnen aan een langdradig onderzoek terwijl hij daarvoor niet de kennis en de middelen beschikbaar heeft. Pas 10 maanden later schakelt hij dan eindelijk het LBB in. Dit terwijl de ontwikkelaar de gemeente Valkenswaard ook nog eens op 1 februari 2024 heeft geïnformeerd dat zij zojuist in de buurgemeente Waalre een positieve LBB toetsing hadden doorlopen.
De gemeenteraad controleert de taken die burgemeester en wethouders uitvoeren. In het kader van de wet Bibob is echter uitsluitend de burgemeester de verantwoordelijke bestuurder. Zoals ook al gemeld in mijn brandbrief aan de burgemeester gaat het mij in dit kader niet om het inhoudelijke dossier want ik begrijp dat de burgemeester daar niets over mag mededelen. Een leemte in de wet Bibob is echter dat er geen wettelijke termijnen aan verbonden zijn (anders dan de in beginsel 8 weken die het LBB onderzoek kent).
De burgemeester ontloopt daarmee echter wel heel makkelijk zijn verantwoordelijkheid door nu simpelweg te stellen dat hij geen termijnen heeft overschreden. Dat klopt ook wel want als er geen termijnen zijn, dan kan je deze ook niet overschrijden. Maar daarmee kan het nog wel kwalificeren als ‘onbehoorlijk bestuur’.
Uiteraard ben ik desgewenst graag tot een nadere toelichting bereid.
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Eric-Jan Leemans
registermakelaar/taxateur
lid NVM
Wethouder Geldens bedankt de medewerkers van ERGON.
Theo Geldens bedankte na zijn ontslag de medewerkers van de gemeente Valkenswaard tijdens een samenkomst in de kantine. Een druk bezocht moment waaraan hij een fijn gevoel heeft overgehouden. Helaas zo bleek achteraf, is door de gemeente verzuimd de medewerkers van de Ergon, die dag en nacht klaar staan voor onze gemeente op de hoogte te brengen van deze receptie.
Op initiatief van Theo is in samenspraak met de directie van Ergon deze fout snel hersteld. Tijdens een gezellig samenzijn met BBQ dankte Theo de medewerkers. Nogmaals, medewerkers die zich dag en nacht inzetten voor onze inwoners maar dat niet alleen. Voor Theo zijn het door de jaren heen vooral ook collega’s geworden!
Fijne collega’s waarop je kunt rekenen, plezier mee hebt én gezellig de middagpauze kunt delen.
Het bestuur van H&G spreekt waardering uit ten overstaan van de directie voor hun inzet en de ruimte die Theo is gegund om op deze manier tijdens de BBQ afscheid te nemen en blijk van waardering uit te mogen spreken aan de medewerkers.
Bestuur H&G.
Presidium spreekt van waardering inzet Theo Geldens.
Presidium (zitting hierin hebben alle fractievoorzitters, burgemeester, griffier) waarderen de betekenis van de ontslagen wethouder Theo Geldens.
Uit het presidiumverslag:
…Het presidium overweegt het volgende:
dhr. Geldens is weliswaar ontslagen, maar dat laat onverlet dat zijn verdiensten voor Valkenswaard groot zijn geweest…
Bestuur Weekmarkt Valkenswaard dankt wethouder Theo Geldens.
12 september 2024.
Het bestuur van de stichting weekmarkt bedankt wethouder Geldens voor zijn inzet over de afgelopen periode van 6 jaar. De Valkenswaardse weekmarkt floreert als nooit tevoren en is HET visitekaartje van onze gemeente. Wethouder Geldens slaagde erin de weekmarkt te verbinden met de aanwezige horeca en het kernwinkelgebied en creëerde op deze manier een belangrijk meerwaarde voor alle ondernemers. Een meerwaarde die door allen enorm wordt gewaardeerd!
Gepast afscheid ODZOB
Vandaag 09-09-2024 nam de directie en het personeel van de Omgevingsdienst Zuid Oost Brabant op gepaste wijze afscheid van Theo Geldens als lid van het Dagelijks bestuur. De directe sprak haar waardring uit voor zijn tomeloze inzet. Samen met de overige leden van het Dagelijks bestuur en het Algemeen bestuur loodste hij de omgevingsdienst door financieel zwaar weer na de coronaperiode. Theo was binnen de Omgevingsdienst o.a. verantwoordelijke portefeuillehouder voor financiën, data gestuurd werken, water. Tijdens de bijeenkomst waarbij van de circa 225 medewerkers er ruim 120 aanwezig waren bedankte hij vooral de medewerkers van de omgevingsdienst. Hij refereerde daarbij aan de vuurwerkramp van Enschede en de brand in ’t Hemeltje in Volendam en de ramp van 5 februari 2011 in de Moerdijk. Jullie investeren elke dag in onze veilige leefomgeving waarbij de inzet erop is gericht om vergelijkbare rampen te voorkomen. Daarvoor ben ik jullie dankbaar en spreek ik mijn waardering uit.
Van onze verslaggever H&G
Heide- dag gemeenteraad en bestuur n.a.v. Bestuurscrisis.
9 september 2024:
In verband met de crisis heeft de raad en het college besloten om een externe “verkenner” in te huren om een advies te maken wat moet dienen als hulpmiddel om te komen tot een werkbare situatie binnen de zwaar verstoorde volksvertegenwoordiging en college. Wantrouwen en onveiligheid bij bestuurders om maar eens iets te benoemen.
Dit advies is inmiddels besproken op een heidag (achter gesloten deuren).
Op te maken is dat tijdens deze informele hei-bijeenkomst besluiten zijn genomen die normaliter tijdens een openbare raadsvergadering genomen worden.
Hieronder vindt u het rapport zoals dat vandaag wereldkundig is gemaakt. (Klik hier!)
Daarbij hoort een persbericht wat door de GEMEENTE naar buiten is gebracht. (klik hier!)
Verder hierbij een artikel uit het ED.
Eindhovens Dagblad. 9-09-2024
‘Externe’ opvolger voor ontslagen wethouder Geldens
Valkenswaard zoekt de opvolger van de onlangs ontslagen Theo Geldens buiten de eigen (politieke) grenzen. Dat is één van de uitkomsten van de hei-sessie van afgelopen weekend, bedoeld om de politieke crisis in het dorp te bezweren.
Op korte termijn wordt een vacature voor deze post opengesteld. Een speciale commissie draagt uit het aanbod uiteindelijk de beste kandidaat voor.
Behalve met de wethouderspost moet de Valkenswaardse politiek de komende tijd vooral ook met zichzelf aan de slag om het geschade vertrouwen te herstellen. De vertrouwenscrisis bereikte met het ontslag van Geldens – eind juni – een voorlopig dieptepunt, maar tekende zich ook daarvoor al af, na diverse incidenten waarbij de raadsleden onderling, maar ook met wethouders in botsing kwamen. Enkele wethouders zeiden zich zelfs ‘onveilig’ te voelen in hun omgang met de raad.
Om de crisis te bezweren werd onlangs een onafhankelijke verkenner aangesteld. Die stelt na onderzoek vast dat veel ruis al ontstond bij de start van de huidige zittingsperiode, toen een nieuwe bestuurscultuur werd ingevoerd – onder meer met een raadsbreed programma en een nieuw vergaderstelsel. Over hoe die cultuur in de praktijk moest worden ingevuld en hoe raad en college voortaan moesten samenwerken, werden nauwelijks afspraken gemaakt. Openlijke discussie erover vond evenmin plaats. Het nieuwe vergaderstelsel bleek sinds de invoering vooral een aanhoudende worsteling.
De verkenner concludeert in zijn eindrapport dat de vertrouwenscrisis en de ruis over de samenwerking alleen opgelost worden als raadsleden en wethouders mét elkaar spreken in plaats van óver elkaar. ‘Lukt dat niet, dan zullen de verhoudingen alleen maar verder verslechteren’. Hiervoor moet de politiek de komende tijd nog enkele vervolggesprekken inplannen. Data hiervoor zijn nog niet bekend.
Vermoedelijk zullen burgemeester Anton Ederveen en de raadsgriffier dit proces leiden.
San van Suchtelen san.van.suchtelen@ed.nl
Op 27 juni, stond de behandeling van het Bestemmingsplan Eurocircuit op de raadsagenda.
Een gevoelig dossier vanwege de diverse groeperingen die hierbij een belang hebben.
Even terug in de tijd.
Al ruim 40 jaar vinden er op dit circuit illegale activiteiten plaats. Al die tijd hebben de toenmalige verantwoordelijke bestuurders, raadsleden en handhavers weggekeken en dit laten gebeuren. Dat er in die tijd minder strenge regels golden is evident. Maar dan toch…Illegale bebouwingen, ontbreken van noodzakelijke veiligheid, commerciële uitbating en dit allemaal in strijd met de regels. Regels die voor de gemiddelde inwoner van Valkenswaard wel worden gehandhaaft. Meten met twee, nee diverse maten en dat vele, vele jaren lang! Gaande de tijd werden de milieuregels zoals stikstof- en geluidsregels en de veiligheidseisen zoals brandveiligheid voor dergelijke activiteiten flink aangescherpt binnen de landelijke- en Europese wetgeving.
Hiermee worden de belangen van met name burgers beter beschermd. Dat geldt voor heel Nederland en dus ook voor de omgeving van het circuit. En hierdoor is het (gewenste) illegale gebruik niet meer mogelijk met nieuwe beperkingen.
Hiermee lag er een grote opdracht aan de portefeuillehouder om een dossier wat ruim 40 jaar, deels moedwillig, was verwaarloosd weer middels een juridisch houdbaar bestemmingsplan up to date aan te bieden aan de raad voor besluitvorming.
Na een langdurig proces, waarbij alle belanghebbenden zoals gebruikers van het circuit, de omwonenden (Lage Heide) en de milieuverenigingen hun participatie hebben gekregen en genomen lag er uiteindelijk een ontwerp bestemmingsplan voor bij de raad. Weeg daar ook nog de belangen van de gemeente Bergeijk, zij hebben ook nog wettelijke rechten die zij inzetten bij dit proces. Met name de geluidsbescherming voor de Kempervennen!
De raad heeft enige tijd geleden een opdracht geformuleerd waarbinnen de kaders waren opgenomen. Opgemerkt hierbij dat vooral nadien de juridische regels en wetten aangescherpt zijn! Dus lopende het proces werden de portefeuillehouder en betrokken ambtenaren geconfronteerd met extra juridische kaders die bij de opdrachtformulering nog niet van kracht waren.
Een ordentelijk bestuur heeft de plicht om te opereren binnen de wettelijke kaders. Tevens heeft het bestuur de plicht om toe te zien dat zij geen opdrachten geeft aan ambtenaren waarbij de wettelijke kaders worden overschreden of daar het risico bij lopen, “kleuren buiten de lijntjes….” Tijdens het debat bleek uit de warrige motiveringen dat de indieners van het amendement hier compleet aan voorbij wensten te gaan. Inhoudelijke reacties vanuit het college, raadsfracties van PvdA , CDA en H&G die hier op wezen werden genegeerd.
Het amendement om het bestemmingsplan niet vast te stellen werd ingediend door Samen voor Valkenswaard, Valkenswaard Lokaal, Vitaal Valkenswaard en D’66.
Uiteindelijk is naar mening van een kleine meerderheid van de raadsleden niet voldaan aan de eerder door de raad opgestelde kaders. Dat de wettelijke regels en kaders inmiddels zijn aangescherpt waaronder de nieuwe milieuregels, geluidscontouren, stikstofuitstoot etc. wordt door deze raadsleden niet meegewogen. Ook het feit dat alle gebruikers, de Motorsportvereniging, TWC de Kempen, de Fietscross etc. een indringend schriftelijk verzoek hebben gericht aan de raadsleden om dit bestemmingsplan goed te keuren is genegeerd door deze kleine meerderheid.
(KLIK HIER VOOR DE BRIEF )
De reden is dat een andere gebruiker, de Rallycrossvereniging op hun (illegale) gebruik flink hebben moeten inleveren m.b.t. het aantal gebruiksuren. En dit laatste is de inzet om het voorliggende bestemmingsplan en de wens van de overige gebruikers te negeren. Opgemerkt hierbij dat het plan uitgebreid juridisch is getoetst door o.a. de landsadvocaat! Desondanks zijn een aantal raadsleden van mening dat tegen dit juridisch oordeel van de landsadvocaat in er mogelijkheden zijn om het gebruik uit te breiden ten gunste van de Rallycross. Hierbij wordt hoog spel gespeeld. Want enige juridische garantie op houdbaarheid bij de raad van State dat dit laatste mogelijk is kan niet worden gegeven. In de tussentijd zijn alle participanten weer terug bij af.
Tevens zal dit alles weer gaan leiden tot nog meer kosten en liggen diverse rechtszaken in het verschiet.
En wat als blijkt dat aanpassingen juridisch, zoals betoogt door de landsadvocaat niet mogelijk blijken te zijn? Wordt dan dit voorliggende bestemmingsplan alsnog vastgesteld? En hoe gaan deze raadsleden dat verantwoorden aan de inwoners en huidige gebruikers, omwonenden? Zij worden nu in een periode van opnieuw onzekerheid gebracht.
Dit alles heeft er tevens toe geleid dat er een motie van wantrouwen werd ingediend tegen de portefeuillehouder omdat “hij de uitgangspunten niet voldoende heeft uitgevoerd.”
Deze motie van wantrouwen is ingediend door:
de VVD, Valkenswaard Lokaal, D’66, Vitaal Valkenswaard, Samen Voor Valkenswaard én coalitiepartner VOTE.
H&G, de PvdA en het CDA stemden tegen deze motie!
Dat de portefeuillehouder hierbij de grenzen van juridische houdbaarheid heeft opgezocht en zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid heeft genomen en tegelijk alle belanghebbenden een positie in dit proces heeft gegeven wordt gemakshalve niet meegewogen.
Dit was een persoonlijke afrekening, die na diverse pogingen middels moties van afkeuring gericht op deze wethouder, nu spijtig genoeg is gelukt. Een groot verlies voor (bestuurlijk) Valkenswaard en de hele regio.
Duidelijk was dat in de diverse argumentaties van deze fracties er geen sterke inhoudelijke argumenten waren te horen, niet anders dan persoonlijke aanvallen. Dit conform de nieuwe wijze van besturen zoals Vote die voorstaat. Dit noemt de fractieleider van Vote de controlerende taak van de raad! De inzet van de motie van afkeuring was op papier het niet (volledig) uitvoeren van een raadsopdracht, terwijl in het debat wat hierop volgde als snel duidelijk werd dat het om een persoonlijke afrekening ging.
Een zwarte dag voor de democratie!
De inzet van deze wethouder, Theo Geldens, heeft voor Valkenswaard veel goeds opgeleverd.
Het project Dommelen-Zuid, het Centrumplan, de noodzakelijke aanpassingen aan de riolering, de financiën zijn op orde, zijn vertegenwoordiging in diverse regionale organen en besturen, namens Valkenswaard worden zeer positief gewaardeerd. En niet te vergeten de diverse bouwontwikkelingen / ontwerp bestemmingsplannen. Zijn tomeloze inzet om met individuele burgers en verenigingen aan de vele “keukentafels” een op een gesprekken te voeren en altijd beschikbaar te zijn om samen met de inwoner naar oplossingen te zoeken! Een inzet die alom wordt gewaardeerd door de betreffende inwoners!
Zo’n man, die zich dag en nacht heeft ingezet voor de inwoners van Valkenswaard verdient het niet om op zo’n manier per direct naar huis gestuurd te worden.
Wat ons betreft zal de komende verkiezingen dit ook laten zien!